28 Ekim 2014 Salı

TRABZON HURMASI (DİOSPYROS KAKİ )

MEYVESİ ŞİFA YAPRAĞI DETERJAN


Sonbaharda ağacın yaprakları tam bir renk cümbüşüne dönüyor
  Trabzon hurmasını bilenler bilir hem de müptelası olacak kadar severler. Fazla bilmeyenler de meyveden bahsedildiğinde genellikle '' O domatese benzeyen meyve mi '' derler. Ben müptela olan gruba giriyorum. Bayılıyorum bu güzel meyveye.  Evde benden başka da seven yok. Kızım biraz yiyor. Eşim ve oğlum ağızlarına bile koymuyorlar. 


   


      Bahçemizde Trabzon hurması var ve çok güzel iri iri meyve veriyor. Ancak bu güzel meyvenin dayanma süresi çok kısa. Bir kaç defa kurutmayı denedim ama başarılı olamadım. Daha kurumadan bozularak sapından düştü.  Bu yıl kekikli suya batırılıp sonra kurumaya bırakılması gerektiğini öğrendim. Yılmak yok bir de  o şekilde deneyeceğim bakalım. Meyve ayrıca tatlı, kek, dondurma, muhallebi  püre gibi değişik alanlarda da kullanılabiliyor.  Meyvenin iyice olgunlaştığında yenmesi gerekiyor. Eğer ham iken  yenirse hem ağızda buruk bir tat bırakıyor hem de yutması çok zor oluyor. Ham meyveleri olgunlaştırmak için elma veya armutla bir torbaya koymak gerekiyor, 3-4 günde olgunlaşıyorlar.

 
    Kocayemiş, kara hurma, cennet hurması, cennet elması, Japon elması gibi adlarla da bilinen meyvenin anavatanı Çin ve Japonya. Ülkemizde ilk kez Artvin'de yetiştirilmiş. O zamanlar Artvin Trabzon'a bağlı olduğu için de adı Trabzon hurması olarak kalmış.  Ege bölgesi, Karadeniz sahil şeridi, Hatay, Kastomonu ve Kahramanmaraş gibi illerimizde yetişiyor. Temmuz- Ağustos aylarında çiçek açıyor, sonbaharda da meyveleri olgunlaşıyor. Kışın yapraklarını döküyor. Bu sırada yaprak renkleri sarıdan turuncuya öyle güzel renklere bürünüyor ki seyrine doyum olmuyor.
Trabzon hurması olgunlaştında adeta ballanıyor

     Dünyada 2 milyon ton civarında Trabzon hurması üretildiği tahmin ediliyor. Çin en önemli üretici konumunda. Onu sırasıyla Güney kore, Japonya, Brezilya ve İtalya izliyor. Ülkemizde ise üretim 15 bin tonu geçmiyor.
   
   Trabzon hurması tam bir şifa kaynağı. A vitamini ve karbonhidratlarca zengin. Yüksek oranda potasyum, kalsiyum ve fosfor içeriyor. Meyveyle ilgili çeşitli tıbbi araştırmalar yapılmış. Kendisinin ayrı yaprağının ayrı faydaları bulunmuş. Bunları şöyle sıralayabiliriz:

-Kalp-damar ve sindirim sistemi hastalıklarına iyi gelir.
-Bağışıklık sistemini güçlendirir.
-Kolestrolü ve yüksek tansiyonu düşürücü özelliği vardır.
-A,B ve C vitaminleri içerdiğinden vitamin eksikliğinde kullanılır
-Bağırsak iltihaplarının tedavisinde fayda sağlar.
-Yaprakları kaynatılarak elde edilen su saç ve cildi güzelleştirir
-Zengin antioksidan özelliğinden dolayı kanserden koruma özelliği vardır
-Zengin beto karoten ve A vitamini özelliğinden dolayı başta cilt olmak üzere dokuların bakım ve onarımıyla, yeni hücrelerin oluşumu ve gelişimi için çok önemlidir
-  Yaprakları kaynatılarak elde edilen su deterjan gibi temizlik işlerinde kullanılır.



3 yorum:

nobly dedi ki...

Merhaba Emine Hanım, bende bu meyvanın müptelasıyım :) yapraklarının deterjan yerine kullanıldığını bilmiyordum sizinle karşılaştığımızdan bu yana hep yeni şeyler öğreniyorum ;)

nobly dedi ki...

ben pencere ahalisinden Günsel :)

Emine Anayurt Demirel dedi ki...

Merhaba Günsel hanımcım. Bana doğru bir esinti geldiğini farkettim meğerse sizden geliyormuş :) Çok lezzetli ve yararlı meyvesi var. Ne güzel siz benden ben de sizlerden yeni, yararlı bilgiler öğreneceğim. Birbirimizi takibe devam :)