2 Aralık 2014 Salı

TAFLAN ( KARAYEMİŞ ) KAVURMASI

YAZIN TAZESİ KIŞIN TURŞUSU 



Taflan turşusunun yapımı çok kolay
       Değişik yiyecekleri tatmayı çok seviyorum.  Yurt içinde olsun, yurt dışında  olsun gittiğim yerlerde muhakkak oraya özgü yiyecekleri tadarım(Böcek türleri hariç :) .  Özellikle meyveler çok ilgimi çeker.  Taflanı ilk kez  Karadeniz'de gördüm. Tadı çok hoşuma gitti. Tabi o  zamanlar bu kadar faydalı olduğunu bilmiyordum. Daha önceki  yazımda taflanı ve faydalarını detaylı bir şekilde yazmştım. Taflan kara yemiş ve laz kirazı olarak da biliniyor.

    Yıllar sonra şimdiki evimize taşındığımızda  bahçede kocaman bir taflan ağacı bulduk. Çok güzel iri iri meyveleri vardı. Ben sadece taze olarak  yenir diye biliyordum.  Oysa turşusu da yapılıyormuş. Kayınvalidemler kirazın turşusunu yapıyorlardı ama taflanın turşusuna hiç rastlamamıştım.  Oysa çok da güzel oluyormuş. Şimdi rahmetli olan komşumuz hacı  teyzenin yardımcısı  Karadenizliydi. Turşu yapmayı da ondan öğrendim. Büyükçe bir kavanoza bir kat taflan, bir kat iri tuz üzerine de su koyunca turşunuz hazır oluyor. 
Taze taflanın görüntüsü çok hoş

   Kavurmadan önce çekirdeklerinin çıkarıp  suya koymak gerekiyor ki tuzu çıksın. Zaten gerekli olan taflan, kuru soğan ve sıvı yağ.  Tereyağ da kullanan varmış ama bana göre zeytinyağ en güzeli ve kavurmaya da yakışıyor. Araştırmalarımda 3 kase taflana 4 soğan konur diyeni de gördüm, 1 kaseye 2 soğan yazanı da. Soğanın bol olması kavurmanın lezzetini arttırıyor. Aslında en doğrusu göz kararı. Soğanlar kavrulduktan sonra taflanların suyu sıkılıp tavaya konuyor bir süre de birlikte kavrulup yemeye hazır hale geliyor.   

Dondurucuya konan taflanın tadı çok değişmiyor
   






   Bizim bahçedeki taflan maalesef  zamanla kurudu. Bahçede de artık ağaç dikecek yer kalmadığından yerine yenisini dikmedik. Ben o bölümü sebze bahçesi olarak ayırdım. Taflan şeker hastaları için çok yararlı. Yapılan çalışmalarda şekeri tedavi edici özelliği  tespit edilmiş. Annemin de şekeri zaman zaman yükseldiği için evde bir miktar bulundurmaya çalışıyorum. Şekeri yükseldiğinde 5-10 tane taflan yiyor ve şeker normale dönüyor. İstanbul'da  zor bulunuyor. Geçen yaz Fatma arayarak apartmanlarının önünde taflan satıldığını haber verdi. Beykoz'da yaşayan bir aile bahçelerinden sabah topladıkları taflanı getirip taze taze satıyorlardı. Fiyatı da çok uygundu Karadeniz'de 7-10 lira arasında satılırken ben 2.5 liraya aldım. Bir kısmını dondurucuya attım, bir kısmından da turşu kurdum.
   Annem bu yıl Kışı İstanbul'da geçiriyor. Geçenlerde komsuları da onu ziyaret etmek  istemişler , tabi ki ben de gittim. Biraz da tereddüt ederek taflan kavurup götürdüm. Çoğu Trakyalıydı ve ilk kez taflan yediler.  Baştan ne olduğunu söylemedim. Bazısı zeytin kavurması bazısı da mantar sandı.  Ama tadını çok beğendiler. Yani kısacası  taflan kavurmam ve ben komşular gününden alnımızın akıyla çıktık :) 

5 yorum:

Unknown dedi ki...

Canım Aşkım la canımız çekti. .çok cazip görünüyor 😋💟

Unknown dedi ki...

Canım Aşkım la canımız çekti. .çok cazip görünüyor 😋💟

Emine Anayurt Demirel dedi ki...

Üzüldüm şimdi bakın. Ama ulaşılamayacak bir meyve değil. İnternet üzerinden bile satışı yapılıyor. Benim favorim tazesi.

Adsız dedi ki...

ŞENER
Şeker hastasıyım,olsada yesek şifayı bulsak.

Unknown dedi ki...

Off off bilenler bilir herturlusunu yerim