14 Eylül 2014 Pazar

KOSMOS ( COSMOS BİPİNNATUS )





TURUNCU GÜZELLİK




   
Kosmosların biri yazın açarken diğeri sonbaharda çiçeklenmeye başlıyor 
Bahçemizde yan yana iki kosmos var. Bir tanesi bütün yaz açıyor, diğeri yaz boyunca sadece dallanıp budaklanıyor.  O gövdeye, yapraklara göre sanırsınız katmerli kocaman çiçekler açacak. Sonbahara girerken o da diğeri gibi aynı renkte ve büyüklükte çiçekler açmaya başlıyor.  Sadece bir dal üzerinde çok sayıda çiçek veriyor.  Gerçi farklı zamanlarda açmaları benim işime gelmiyor değil hani.  Bahçenin bir köşesi yaz ve sonbahar boyunca turuncu renkle bezenmiş oluyor.  Çok uzadıkları için zamanında daha kenar bir yerlere dikilselermiş  iyi olurmuş ama artık yapacak bir şey yok. Çünkü her yıl aynı yerde kendiliklerinden çıkıyor ve büyüyorlar.


kosmos çok zarif bir çiçek
  
     Turuncu renk kosmos  çok güzel ama benim asıl favori renklerim eflatun ve pembe. Hazır tohum değil de geleneksel tohum arıyorum. Şimdiye kadar da  o renklerde yetiştiren birine denk gelmedim. Ama umudum var, sanırım tam olarak olayın üzerine gitmedim. Yoksa bir şeyi gönülden arzuladığında bir şekilde gerçekleştiği tecrübelerimle sabittir:)

    
Benim favori renklerim



     Biraz da bu güzel çiçeği tanıyalım. Anavatanı Meksika ve asteraceae familyasından. İngilizcede yaygın adı Meksika papatyası. Susuzluğa ve aşırı sıcaklara dayanıklı bir çiçek. Hatta fazla sulanması boya gitmesine neden olacağından dikkatli olmak gerekiyor. İlkbaharda sulama yapılmamalı, çiçek açmaya başladıktan sonra sulama sıklığı artırılmalı. 
Sonbaharda açan kosmos


            

        Kosmos aslında yetiştirilmesi çok kolay bir çiçek.    Gübre sevmiyor, fakir topraklarda çok daha kolay yetişiyor. Asitli topraklardan hoşlanmıyor, daha çok alkalinli toprakları seviyor. Tekyıllık olduğu gibi  çok yıllık ta olabiliyor. Çiçeklenme yazın başlayıp sonbahara kadar devam ediyor. Bazı çeşitleri de sonbaharda açmaya başlıyor.  Eğer tohumdan yetiştirilecekse, ilkbaharda havalar ısınmaya başladığında tohumlar rastgele serpilip sulanıyor, çimlenince de esas yerine dikiliyor. Uzun boylu kosmoslar kırılmamaları  için desteğe bağlanmalı. Çiçeklenme kalitesinin düşmemesi için bir kaç çiçek tohum olarak bırakılıp diğerlerinin kesilmesi gerekiyor.


Hiç yorum yok: