21 Kasım 2014 Cuma

ALTIN ÇİLEK(PHYSALİS PERUVİANA)

HER DERDE DEVA ALTIN ÇİLEK

     

   Altın çileğin çok yararlı bir meyve olduğunu uzun zamandır duyuyordum.  İşin gerçeği tazesine de kurusuna da hiç rastlamamıştım. Nerelerde satılır diye pek araştırmadım ama nasıl bir şey olduğunu merak da ediyordum hani.  Sonra bahçede yetiştirmeye karar verdim fakat İstanbul'da baktığım bir kaç  fidanlıkta altın çilek fidesi bulamadım. İnternette araştırıp iki ayrı yerden sipariş verdim. Fidelerin birini sebze bahçesine güneş alan bir yere, diğerini de duvar dibine diktim. Burası ağaçların gölgesinde kalıyordu. Tabi ki güneş alan çok çabuk dallanıp budaklanıp meyve vermeye başladı. Diğeri ise sadece dallandı :)) Tam artık meyve vermeyecek diye düşünürken beni yanılttı. Diğeri gibi olmasa da en azından meyve verdiğini öğrenmiş oldum. 

Altın çilek dalları çok kırılgan
        Eeeee artık altın çileğim var ya bahçede, ben bu güzel meyveyi araştırmaya başladım. Hakkında yazılanları okudukça  hayretten hayrete düştüm. Zayıflatıyor, gençleştiriyor, kanserden koruyor, iç organlar için faydalı, ateş düşürüyor.  Daha bir sürü fayda sağlıyor da sağlıyor. İyi ki bu meyveden edinmişim diye düşündüm.
    
      Aslında sıcak bölgelerde yetişen bir meyve çeşidi. Orta Amerika, Güney Afrika ve İsrail'de yetişiyor. Ülkemizde de kısmen üretimine başlanmış. Genel olarak Antalya ve civarında yetişiyor. Çok kırılgan bir yapıya sahip. Dallar çok salkım saçak olunca biraz toparlayıp bağlayayım dedim.  Dalları biraz yerinde oynatınca çıtır çıtır kırılmaya başladı. Çok hassas.  Ben limoni selvinin dibine dikmiştim. Şimdilik ondan destek alıyor. 
      
      Meyve turuncu renge döndüğünde yenecek hale geliyor. Hafif ekşimsi hoş bir tadı var. Neyse ki ailede herkes tadını sevdi. Hele kızım bayıldı. Çok da enteresan ve estetik bir yapısı var. Dışında önce yeşil olan sonra kahverengine dönen hoş bir kabuğu var. Değerli meyve de  onun içine saklanmış.
Olgunlaşmaya başlayınca dış kabuk kahverengi oluyor 
         Gelelim yer kirazı olarak da bilinen altın çileğin faydalarına :

- Genel olarak vücudun bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara karşı direnç sağlamasına yardımcı oluyor.
-En zengin lif oranına sahip. Metabolizmanın hızlı çalışmasına yardımcı oluyor.
C, B1,B2,B3 , karoten gibi vitamin ve mineraller ve  antioksidan açısından zengin bir meyve.  
-Kalsiyum açısından zengin, potasyum değeri yüksek.
-Kalp, verem ve idrar yolu rahatsızlıklarının tedavisinde yardımcı olarak öneriliyor.
-Diyabet hastaları için faydalı.
-Kan dolaşımını düzenlemede etkili.
-İçinde bulunan 8 ayrı alkolid bitkisel kökenli ilaçların yapımında kullanılıyor.
-Görme sinirlerini yapılandırmaya yardımcı oluyor.
-Kansere karşı koruyucu etkisi var.
-Astım, nefes darlığı gibi hastalıklara iyi geliyor.

Koparılmaya hazır bir meyve 
-Güçlü bir ağrı kesici ve ateş düşürücü.
-Karaciğer ve böbrek gibi organların çalışmasını düzenliyor. 
-Beta karoten içermesi sebebiyle cildin yaşlanmasını geciktiriyor, vücuda genç bir görünüm kazandırıyor.  
-Zayıflamak isteyenler için de bulunmaz nimet. Lifli olması sebebiyle metabolizmayı hızlandırıyor. Ayrıca tokluk hissi uyandırıyor. Yapısında bulunan papain maddesi  sindirimi kolaylaştırıyor. Papan maddesi vücutta bulunan yağları emiyor, vücudun yağ depolamasını engelliyor. Bu sayede yağlar vücutta birikmiyor. Zayıflamak için sabah akşam yemeklerden 10 dakika önce 4-5 adet yenmesi öneriliyor.
-Regl döneminde vücudu rahatlatıyor. Bunun için regl bittikten sonra bir fincan süte , bir çay kaşığı dövülmüş altın çilek yaprağı ilave edilerek bir hafta boyunca içilmesi gerekiyor.

Olgunu da yeşili de aynı dalda görmek mümkün
  


  Tansiyonu düşen kişilerin altın çilek yememesi gerekiyor. Çünkü baygınlık hissi  oluşturabiliyor. Kan inceltici özelliğe sahip olduğu için de  kan sulandırıcı ilaç kullananların  doktora danışarak yemesi gerekiyor 
   
  Altın çilek ayrıca pastacılıkta, meyve salatalarında tatlılarda ve turtalarda kullanılıyor.  Marmelatı yapılıyor. 

      Eveeet işte böyle yararlı bir meyve altın çilek. Benim  yazımı okuyan  altın çileği bu kadar övdüğümü gören de ticaretini yapıyorum sanır herhalde. Vallahi sadece bahçemde iki tanecik fidem var :)))) Ama yeri olanlara gerçekten öneririm.



      


 

Hiç yorum yok: