12 Mart 2016 Cumartesi

SARDUNYA-PELARGONİUM

   FAKİR ÇİÇEĞİ SARDUNYA

 
     

Bir sardunya olmak isterdim şu dünyada
Kırıldıkça kırıldıkça yeşeren
Öylesine al al veren 
Bir sardunya
Bir sardunya olmak isterdim şu dünyada      
Bir avuç toprağım olsun ama benim olsun
İster bir saksıda olsun ister dağda olsun
Yeter ki gönlüm 
rahat olsun






      

   




   Ne güzel  anlatmış şair Halim Yağcıoğlu sardunyayı. Güçlü, güzeller güzeli sardunya. Hemen her yerde rastlarız onun harika renklerine. Şehirlerde saksıları süslerken, köylerde tenekelerde, plastik kaplarda coştukça coşar bu alçak gönüllü çiçek. Hiç sorun çıkarmaz. Güneşi, suyu eksik edilmediği taktirde bütün yaz açtıkça açar.
      

       Sardunyanın diğer adı da fakir çiçeğiymiş. Yalan da değil hani. Hem fiyat olarak uygun hem de her yerde ve her şartta kolayca yetişebiliyor.  Pencere önlerinde balkonlarda, bahçelerde rastlarız ona. Hatta köylerde yola bakan duvar diplerinde boy gösterir. Kış soğuklarına da bana mısın demez. Renkleri de çok göz alıcıdır. Kırmızıdan, beyaza, pembeden mora, ebruliye bir çok rengiyle karşılaşırız.  Ben verandada  5 büyük taş saksıyı sardunyalara ayırıyorum. Bu sayı bazen 7 oluyor. Her saksıya  farklı renkler dikerim. Komşum da kırmızı tutkunudur ve her yeri sadece kırmızı sardunyalar ile doldurur.

    
   Sardunyalar genel, sakız, canan ve ıtır sardunya olmak üzere dört gruba ayrılıyor.  En yaygın olan genel sardunyanın mavi ve sarı hariç her rengi bulunuyor.  Yalınkat veya katmerli çiçeklere sahip sakız sardunya dalları  sarkan bir cins.  Karagöz olarak da bilinen ceylan ise açelyayı andıran büyük ve gösterişli çiçeklere sahip. Itır özellikle yapraklarının özel kokusuyla tanınıyor. Yapraklar cinsine göre gül, limon, nane ya da limon kokulu. İçlerinde kışa dayanıklı tek tür.

 
      Sardunyanın ihtiyacı olan güneş ve su. Ancak su konusunda dikkatli olmak gerekiyor.  Toprağı kurumadıkça su verilmemeli.  Ben ara ara sardunyalarıma kalan çay sularını veriyorum.  Benim gibi onlar da çayı seviyor.  Fazla suyun çürümeye sebep olacağını da unutmayalım.  Kışın suyu azaltılmalı. 2 yılda bir saksısı değiştirilmeli.

      Çoğaltılması kökten ayırma, çelikle ve tohumla oluyor. Benim deneyimlerime göre en kolay ve etkili yöntem çelikle çoğaltma. Çiçeklerimi beğenip isteyenleri geri çevirmem hiç, bir iki dal kırıveririm :). 

Hiç yorum yok: